Egzamin ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty:
Termin główny – styczeń i maj 2026 r.
Termin dodatkowy – maj i czerwiec 2026 r.
W terminie głównym
- język polski – 11 maja 2026 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
- matematyka – 12 maja 2026 r. (wtorek) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny – 13 maja 2026 r. (środa) – godz. 9:00
W terminie dodatkowym
- język polski – 8 czerwca 2026 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
- matematyka – 9 czerwca 2026 r. (wtorek) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny – 10 czerwca 2026 r. (środa) –godz. 9:00
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
- pierwszego dnia– egzamin z języka polskiego, który trwa 150 minut
- drugiego dnia– egzamin z matematyki, który trwa 125 minut
- trzeciego dnia– egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 110 minut.
Czas trwania egzaminu ósmoklasisty w określonych przypadkach może zostać wydłużony:
- z języka polskiego – do 195 minut,
- z matematyki – do 165 minut,
- z języka obcego – do 140 minut.
Wydłużenie czasu trwania egzaminu ósmoklasisty dotyczy uczniów, którzy mają ku temu odpowiednie wskazania, takie jak:
- orzeczenieo potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność lub niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
- zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza: w przypadku czasowej niesprawności rąk, chorób przewlekłych, chorób czasowych lub niesprawności czasowych,
- opinię poradni psychologiczno-psychologicznej wydawanej uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią z zaburzeniami komunikacji językowej. (Uwaga: nie wszyscy uczniowie z wymienionymi trudnościami mogą liczyć na wydłużenie trwania egzaminu – w opinii musi być napisane konkretnie, że uczeń ma stwierdzone wolne tempo pracy),
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania (dotyczy uczniów z chorobami przewlekłymi),
- orzeczenie Rady Pedagogicznej (dotyczy uczniów: cudzoziemców, dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej oraz dzieci, które znalazły się w sytuacji traumatycznej lub kryzysowej).
Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:
1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
niepełnosprawność
2) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
3) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
4) zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
5) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się: z dysleksją, z dysgrafią, z dysortografią, z dyskalkulią
6) pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
- a) objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
- b) cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Zaświadczenie o stanie zdrowia, przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2025 r.
Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2025 r.
W przypadkach losowych dokumenty, o których mowa mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po ich otrzymaniu.
Do 20 listopada 2025 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia.
Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, o których mowa w pkt 12., nie później niż do 25 listopada 2025 r. (treść oświadczenia do uzupełnienia w załączniku w pkt 12.).
Wybór języka obcego:
Do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego uczeń lub słuchacz przystępuje z tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Rodzice ucznia lub słuchacz składają dyrektorowi szkoły, nie później niż do 30 września 2025 r., pisemną deklarację:
1) wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu ósmoklasisty (załącznik 3a)
Rodzice ucznia lub słuchacz mogą złożyć dyrektorowi szkoły, nie później niż do 11 lutego 2026 r., pisemną informację o:
1) zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego w deklaracji na inny język obcy, którego uczeń lub słuchacz uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych (załącznik 3a)
Zwolnienie z egzaminu
Laureat i finalista olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu. Zwolnienie następuje na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie przez ucznia szkoły podstawowej lub ucznia szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej tytułu odpowiednio laureata konkursu lub olimpiady albo finalisty olimpiady. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego.
Przybory na egzamin:
- Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań.
- Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
- Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego używają w procesie dydaktycznym.